لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

آیا خودکار باعث بدخطی ما می شود ؟؟؟

آیا خودکار باعث بدخطی ما می شود ؟؟؟

متاسفانه یکی از دلایل بدخطی بیش از 90 درصد ما، ذهنیت ما درمورد ابزارخودکار است.

اکثر ما والدین زمانی که خودکار را برای نوشتن  بدست فرزندانمان میدهیم، دچار ترس و اضطرابی خواهیم شد که نکند این ابزار باعث بدخطی فرزندم بشود... ترس و اضطرابی که منشاء آن در دوران کودکی و تحصیل خودمان است!!

باید این خبر خوب رو به شما عزیزان بدهیم که نوشتن با خودکار نه تنها باعث بدخطی نمی شود بلکه دقت فرزند شما رو برای نوشتن بالاتر می برد به شرط آنکه معلمان عزیز سرزمینمان همزمان اصول کار با این ابزار رو هم به بچه ها یاد بدهند و چقدر بهتر است که نوشتن با خودکار همراه با یادگیری اصول خوشنویسی و زیبا نویسی باشد.

همه ما بیاد داریم که در زمان تحصیل مان و تا کلاس چهارم یا پنجم، خودکار یک ابزار ممنوعه و البته رویای همه مان برای نوشتن بود.

ممنوعه بدلیل آنکه به ما می گفتند: "اگر با خودکار بنویسی بد خط میشی" و رویایی بودنش به این دلیل که نشان میداد وقتی بتوانم با خودکار بنویسم یعنی دیگر بزرگ شده ام.

و این اجازه به این معنی بود که تمام عقده های داشتن حرکت های شکسته حروفم را دور بریزم و بی پروا حروف را آنچنان که دلم میخواهد بپرانم به این سو و آن سو.... مثل معلم هایم زمانی که میخواستند یک آفرین زیر نمره مان بدهند...بدخط اما بی پروا از زشتی... که کسی نمیتواند این هزارآفرین های نا زیبا را در ذهنش به یاد نیاورد.

 واین شد که هر چقدر بزرگتر شدیم خط مان هم بدتر شد و متاسفانه کاسه و کوزه ی همه این بدخطی ها بر سر خودکارهایمان شکسته شد...!!!

و متاسفانه بعد از گذشت بیش از نیم قرن، یعنی از زمانی که خودکار بعنوان ابزار نوشتار روزمره معرفی شد، آن زمان که سهراب عزیزمان در" کتاب آبی" خود عباراتی را علیه خودکار نوشت که: " خودکار آمد و خط از اعتبار افتاد" ، " خودکار میفریبد" و...

این ذهنیت نادرست در مورد خودکار وارد سیستم آموزش کشور شده و همچنان نیز بر این اشتباه بزرگ در مراحل اولیه آموزش فرزندان ما  تاکید و اجرا می کنیم و از شروع یاد گرفتن خواندن و نوشتن مداد را به دست بچه ها می دهیم و هرکجا که کلمه اشتباهی نوشتند سریع پاک کن را برداشته و این ذهنیت که اشکالی ندارد و همیشه پاک کنی هست که اشتباهمان را پاک کنیم در کنج ناخودآگاه ها حک میشود و این ظلم در حقشان روا می داریم که دقت و رعایت نظم را در انجام کارها را یاد نگیرند...!!!!

چرا که اگراین روش صحیح می بود بیشتر ما الان باید افرادی حداقل خوش خط میبودیم و رنج خجالت از دست خط خود را نمی داشتیم. چه بسا که بد خطیمان در بسیاری از موقعیت ها، اعتماد بنفسمان را ازبین برده وباعث ناکامی هایی در مراحل مختلف زندگی خود شده ایم.

گروه آموزشی خودکار آبی با بیش از 17 سال سابقه و تجربه ارزشمند در زمینه  آموزش خوشنویسی با خودکار به کودکان، به این امر واقف شده که در صورت آموزش صحیح و اصولی زیبا نویسی و خوشنویسی، میتوان این هنر را در آموزش فرزندان نهادینه کرده وفرزندان ما برای همیشه با داشتن دستخطی زیبا، پیشرفتهای چشمگیری را در امور تحصیلی، شغلی خود تجربه کنند.

محقق و نویسنده مقاله: مرضیه و مهدیه گنجی نژاد

مدیر و مدرس آموزشگاه خودکار آبی